vrijdag 6 augustus 2010

Gilbert Today


Toen ik op 20 juni besloot om een fotoblog te beginnen, Gilbert Today (www.gilberttoday.nl), dacht ik dat het gedaan zou zijn met hapuntusa.blogspot.com. Maar niet alle foto's zeggen meer dan duizend woorden en op bijna elke foto die ik hier maak (Shanghai) staan zoveel Chinezen dat het lastig wordt om een "goede" foto te maken.

Over Chinezen gesproken: wat een burocraten zijn dat, zeg! Halve dag bezig geweest met een persaccreditatie, maar de procedure neemt 14 dagen in beslag. De persbus, die van de Media Services buiten het Expo terrein de Expo oprijdt, passeert een soort Checkpoint Charly. En inderdaad, de omheining van het terrein is afgezet met stroomdraad en een electronisch detectie-lus-systeem.
Ik hoefde nog net niet mijn schoenen uit te trekken, maar nadat je door een detectiepoortje bent gegaan, word je persoonlijk nog eens van voor en van achter electronisch betast. En niet alleen ik, maar alle 70 miljoen te verwachten bezoekers.
Wel lopen er op en om de persburelen tientallen vrouwelijke studenten rond die verstaanbaar Engels spreken; vrijwilligers, drie maanden, een dag op, een dag off. Niet dat ze enige beslissing mogen nemen natuurlijk, maar ik kan daar toch weer vrolijk van worden.

Het Nederlandse paviljoen is niet zozeer mooi als wel praktisch goed doordacht. Doordat het een lange wandeling is, een achtvormige (geluk!) lus die het paviljoen vormt, zijn er bijna geen wachttijden. Al drie miljoen bezoekers, as we speak. Het heeft een hoog puppy-gehalte, juist waar Chinezen gek op zijn. Bravo.

En dan zou ik ook nog willen weten wie de guts heeft gehad om al die beroemde Nederlandse ontwerpen in een hokje van drie bij vijf te pleuren. Bravo!

Tenslotte: ik had nog niet gezien dat op de "foto opportunity", Gumba het V-teken gebruikt toen ik het meisje als een automatisme het V-teken zag maken, achter het bord. Ik schoot hardop in de lach.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten