vrijdag 15 januari 2010

Censuur


In Shanghai wilde ik aan Anita (zie een paar blogs hiervoor) de URL van mijn blog geven. Het is wel in het Nederlands, maar ze wilde mijn foto's zien. Maar Blogspot is niet bereikbaar in China, mainland China zoals ze hier in Hongkong zeggen. WTF, ik kon dus ook mijn eigen posting niet uploaden. Dan wordt het ineens heel tastbaar, censuur. Normaal lees je daar alleen over in de krant, nogal abstract dus.
Nu, in Hongkong, is het filter er weer af, dus ik kan uploaden, maar Anita kan het nog steeds niet zien. Dat zal ook niet beter worden als Google zich uit China terugtrekt, waar het bedrijf nu mee dreigt. In de Engelstalige Standard die in Hongkong verschijnt las ik als commentaar dat niet het gezichtsverlies van de Chinese regering, niet de marktpositie van Google, maar de Chinese burger de dupe zal zijn. Het is interessant zo'n niet gecensureerde Hongkongse krant over dit onderwerp te lezen. Het is toch wel erg enerzijds, anderzijds. Dat heet toch zelfcensuur?

1 opmerking:

  1. Da's inderdaad zorgwekkend. Dan merk je pas hoe erg het is. Iets voor de Lonely Planet gids? "Bloggen en foto's bij een minder censuur-gevoelige plek - of je stem laten horen."

    BeantwoordenVerwijderen