zaterdag 21 maart 2009

Nice meeting you

Vorig jaar juni was ik een week in Roemenie. De boeren die ik fotografeerde stonden de hele dag in de zon met handgereedschap. Paard en wagen, een ploeg met een paard. Altijd eerst fotograferen maar daarna liep ik naar de mensen toe en uiteindelijk gaf ik ze soms een hand. Een beetje lachen en gebaren: Olanda, dat werk. Meestal een tamelijk pijnlijke situatie. Mijn alibi is dat behalve een goeie foto maken, ik ook informatie denkt te kunnen geven. Ik vind zelf niet dat ik fotografeer met een boodschap. Maar ik voel me wel genoeg journalist om niet echt problemen te hebben met dat alibi. Het is pijnlijk dat boeren in Roemenie vaak geen geld hebben voor een tractor. Het is ook pijnlijk dat Amerikanen nu vaak geen geld meer zouden hebben voor een huis. Alleen ben ik ook wel bevreesd dat sommige van die Amerikanen geen zin hebben in een hand en meer een aggressieve houding zouden kunnen aannemen: oprotten. De foto die bij dit blog hoort heb ik in 1974 genomen in the Bronx. De atmosfeer was zo bedreigend dat ik midden op straat liep vanuit het idee dat ik dan goed zichtbaar was, iets minder onveilig. Een paar maanden later hoorde ik van een Nederlandse collega dat hij in the Bronx al zijn apparatuur had kunnen inleveren (onder bedreiging). De mensen op de foto bij dit stukje wilden trouwens ook geen hand maar vroegen gewoon om geld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten