maandag 13 juli 2009

1905

Mijn grootvader besloot in 1905 naar Parijs te gaan. Zo lukte het hem om niet in militaire dienst te hoeven. Op zijn veertiende was hij in Antwerpen, zijn woonplaats, gaan werken als huisschilder. Maar 's avonds ging hij naar d'n Academie. Volgens mijn moeder had die kunstopleiding toen 1.500 leerlingen. Sjef (Josef), mijn grootvader, heeft alles gedaan in Parijs. Zijn beroep was decorateur. Hij huurde een kamer. Toen zijn verloofde in 1906 hem drie weken in Parijs kwam opzoeken logeerde ze bij vrienden. In 1907 trouwden ze en in 1908 werd mijn moeder geboren.
Toen mijn moeder zelf ging werken bij haar vader thuis, ook vanaf haar veertiende, ging zij tot haar 17de jaar naar de avondschool en daarna ook naar dezelfde Academie. Die had toen zo'n 500 leerlingen. De traplift waarop ik haar gisteren heb gefotografeerd voorkomt ongelukken, maar verder loopt mijn moeder gewoon in huis rond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten