Ralph Nader publiceerde in 1965 een studie waarin hij de onveiligheid van Amerikaanse auto's beschreef. Met name de Chevrolet Corsair waar de titel van zijn publicatie naar verwees. De Corsair, met motor achterin, was het antwoord van General Motors op de bedreiging van de automarkt door Japanse en Europese auto-import. Eigenlijk is het nooit meer goed gekomen met de autoindustrie. De oliecrisis in 1972, de recessie in de jaren tachtig. Jaar in jaar uit verloren de Big Three, GM, Ford en Chrysler marktaandeel. Het onbegrijpelijke is dat de concerns met hun Europese vestigingen, de techniek in huis hebben. De laatste techniek die wordt toegepast om zuiniger auto's te maken heet down-sizing. Een 1.4 liter motor met de prestaties en betrouwbaarheid van een 3 liter motor van een paar geleden. Kennelijk was het bestuur van de Amerikaanse fabrikanten niet bereid te investeren in nieuwe machines, nodig om deze techniek toe te passen. Met de dramatische gevolgen waar we nu getuige van zijn. Arrogantie van de macht, een vreselijk cliche. Iets beters kan ik niet bedenken. De voorraden GMC trucks staan in Flint, de woonplaats van Michael Moore die in 1989 de documentaire Roger and me maakte over GM, die fabrieken sloot in Flint en nieuwe opende in Mexico.
dinsdag 28 april 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten